dilluns, 29 de desembre del 2014

Les quatre habilitats lingüístiques

Fa alguns dies, a la classe de Comunicació oral, escrita i digital (COED) vam estudiar les quatre habilitats lingüístiques que hi ha: llegir, escriure, parlar i escoltar. Qualsevol usuari de la llengua haurà de dominar-les per tal de poder comunicar-se eficaçment amb la resta en qualsevol situació que es doni.


  1. LLEGIR


És el procés a través el qual es compren un text. Existeixen algunes implicacions que són:

  • Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. El significat que li vol donar l’autor no serà rebut per tots els lectors de la mateixa manera, ja que cadascú construeix la seva pròpia manera d’entendre’l.
  • Llegir és aconseguir un objectiu ja que sempre llegim per algun motiu. Per tant, són aquests objectius, que poden ser molt variats, els que guien la nostra lectura i ens fan escollir un tipus o un altre.
  • Llegir és un procés d’interacció entre la persona que llegeix i el text. Tenim uns coneixements previs que han de ser: saber la llengua, familiaritat amb el tema parlat i saber descodificar, llegir.
  •  Llegir és implicar-se en un procés continu d’inferència, és a dir, habilitat de comprendre alguna part del text a partir de les altres, el context.



  



     2.   ESCRIURE  

És el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu .Implica aspectes formals (cal·ligrafia) , lingüístics (morfologia o sintaxi)  i un procés complet de producció del text (propietats del text). Aquest últim ha de tenir en compte:

  • Procés de composició → planificar, redactar i revisar.
  • Propietats o característiques del text → cohesió, coherència, adequació, correcció i variació de l’estil.
  • Tipologia textual.







 3.   PARLAR


És expressar el nostre pensament mitjançant la llengua de manera coherent, clara i adequada a la situació comunicativa.




4.    ESCOLTAR  


És comprendre un missatge a partir d’un procés cognitiu de construcció del significat i d’interpretació d’un discurs. Però saber escoltar implica algunes coses:


  • Tenir un paper actiu i participatiu.
  • Respectar l’emissor i les seves idees.
  • Ser objectius per intentar entendre allò que ens volen dir.
  • Saber descobrir els objectius o propòsits de l’orador i les idees principals del missatge.







Tots aquests aspectes els hem anat treballant a classe a partir de treballs, exposicions i debats que hem realitzat. Com a futures mestres, és molt important tenir aquestes habilitats presents ja que estarem en contacte amb molta gent i molts alumnes. Hem de llegir molt per poder comprendre qualsevol tipus de problema que se’ns presenti a l’aula i saber escoltar i parlar amb els nostres infants.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada