dimarts, 30 de desembre del 2014

Llegeix el que escrius (Codi escrit)

Dins de la llingüística trobem el codi, un conjunt d'elements que, seguint una sèrie de normes, es combinen i s'interpreten semànticament per tal d'intercanviar informació. Partint d'aquesta idea, ens centrarem en un dels codis, el codi escrit.
A classe de COED, vam arriba a treballar el codi escrit junt al oral per poder diferenciar-los amb les seves pròpies característiques. Així doncs, l'escriptura es concentra en els següents trets:
▬ El codi escrit és rebut a través de la lectura. Per tant, és necessari saber llegir i escriure, qualitats que no s'adquireixen de manera innata, sino que requereix d'un aprenentatge conscient.
▬ Està estructurat per signes gràfics, les lletres, que al organitzar-se formen les paraules que formen el contingut.
▬ No hi ha interacció emissor > receptor. 
▬ L'escritura es queda permanent en l'espai el temps.
▬ La seva utilització exigeix el coneixement de la normativa ortogràfica. 
▬ L'emissor pot fer una comunicació elaborada, corregint sense deixar rastres.

Una de les funcions més freqüents en el codi escrit son les descripcions, el poder representar amb paraules alguna cosa en concret per tal de que el lector pugui fer-se una idea fidel a la realitat. Es poden fer descripcions de personatges, paisatges, caràcter, sentiments... tot i mantenint les característiques pròpies de la descripció tècnica: ser objectiu, utilitzar un llenguatge denotatiu amb la ajuda de tecnicismes i adjectius especificatius i tenir una organització lògica. També trobem la descripció literària, que a diferència de l'anterior, es centra en altres característiques com: el llenguatge connotatiu, l'utilització d'adjectius explicatius i abundants figures retòriques. La finalitat d'ambdues descripcions, és definir la realitat, situar-la en l'espai i temps i qualificar-la.
Hi han moltes maneres de fer una descripció a classe vam veure descripcions amb forma de:
-Poemes, com per exemple Si parlo dels teus ulls (Miquel Martí i pol)
-Cançons, com per exemple El gripau blau ( Xesco Boix) o Lila (Whiskyns)

-Vídeos, com per exemple Summercat, anunci d'Estrella Damm, campanya estiu 2009


I moltes maneres més com contes, assaig, novel·les,...


Començant el semestre de COED, els alumnes vam realitzar una activitat basada en la descripció d'un mateix per tal de saber una mica més sobre nosaltres. Poc desprès, es va proposar una altre activitat de caràcter similar, anomenada Qui ets, tu?, on aquesta vegada es tractava de descriure a un company de classe amb les seves característiques més rellevants i que t'agradessin d'aquella persona. La Marta va descriure un company amb format escrit, però per l'altre banda l'Anna va descriure la Marta a través d'un vídeo.

Com hem dit abans, un dels fonaments més importants del codi oral és la lectura, mitjançant la qual el lector-receptor rep la informació donada per l'escriptor-emissor. La lectura ens proporciona l'enteniment de la informació que vol expressar l'autor, sense aquesta lectura de continguts no hi hauria comunicació ja que l'escriptura és un codi lingüístic exclusiu per aquells que sàpiguen llegir.

A classe vam treballar amb una sèrie d'articles entre els quals destaquem un capítol del llibre de BOSCH, E(2003) Educació i vida quotidianaEn aquest fragment, titulat Aprendre i créixer, ens explica la història d'un nen sense cap tipus d'interès a l'hora de llegir, però, que a mesura que avança la història, descobreix les seves qualitats i que gràcies a la lectura pot viatjar per la imaginació. L'article destaca la importància de la lectura com a eina essencial per créixer, educar i matissar la percepció de la realitat. Ens ajuda a aprendre a raonar sobre el que llegim i, també, ens ajuda a adquirir nous coneixements. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada