dilluns, 29 de desembre del 2014

Model TPACK a classe

El model TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) es utilitzat per arribar a comprendre i descriure els diferents tipus de coneixements que ha de tenir un professor per arribar a desenvolupar la seva disciplina. 

Què ensenyar? Cóm ensenyar? I quines tecnologies utilitzar. 


Aquesta idea pedagògica va ser descrita per Lee Shulman fent èmfasi sobretot en la inclusió de les noves tecnologies a les aules. Consisteix en 7 diferents àrees de coneixement: 

▬ Coneixement de la tecnologia.
 Coneixement dels continguts.
 Coneixement pedagògic.
 Coneixement del contingut pedagògic.
 Coneixement del contingut tecnològic.
 Coneixement tecnològic-pedagògic.
▬ Coneixement del contingut tecnològic-pedagògic. 

El tamany i importància d'aquest diferents coneixements segons la àrea de la seva aplicació ja que tot es troba dins d'un context, l'escola i la societat. 

A classe, vam treballar amb la conferència de Jordi Adell, professor de la universitat Jaume I de Castelló, en la qual ens ensenya com treballar amb el model TPACK en el disseny d'activitats didàctiques.




En aquesta conferència, Jordi Adell profunditza en el model TPACK de Judi Harris en el que es pretén ensenyar una manera per ensenyar a dissenyar activitats didàctiques amb les noves tecnologies. En el conjunt de documents que formen aquest model, Judi Harris centra el disseny de les activitats en 4 punts bàsics:
▬ Elegir el contingut amb el qual es vol treballar, tenint en consideració els objectius de l'àrea. 
▬ Prendre decisions pràctiques de com organitzar i desenvolupar l'activitat. 
▬ Seleccionar els tipus d'activitats que es combinaran per crear la seqüència didàctica. 
▬ Seleccionar les estratègies de selecció. 
(Un exemple de seqüència podria ser: Els alumnes llegeixen el text, realitzaran un mapa conceptual, buscaran imatges i textos relacionats, crearan una exposició multimèdia, la publicaran, i compartiran l'activitat.)
El professor Jordi Adell explica que les activitats didàctiques no haurien de ser tecnocèntriques, sino que haurien de centrarse en l'alumne i el seu currículum. El model TPACK no oblida els continguts, i utilitza la tecnologia només com a eina per treballar en les diferents àrees de coneixement. 
"La innovación tecnologica no implica innovación didáctica. El uso de herramientas no nos convierte en profesores innovadores, si no la buena pedagogia."


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada