dimecres, 31 de desembre del 2014

Veure per aprendre (Comunicació audiovisual)

A la passada classe de COED, vam poder veure la conferència de Guillermo Orozco sobre la comunicació audiovisual i la seva influència en l'educació.

Guillermo Orozco, professor de Mèxic
a la Universitat Guadalajara
El professor vol donar a entendre que la imatge té un codi universal i important en el nostre dia a dia i, per tant, es considera una eina de gran valor per l'educació. També emfatitza en la idea de ser crítics, aprendre a veure a traves del objectiu de la càmera i saber llegir dintre de la imatge visual, ja que no tot el que veiem a simple vista es la representació de la realitat i molts dels seus detalls interfereixen en la transmissió de continguts.

Explicant els punts més rellevants de la conferència, destaquem l'efecte de responsabilitat educativa que adquireixen els mitjans a l'hora de transmetre continguts, ja que els nens es troben en una interacció constant amb la televisió i altes medis i aprenen del que veuen. El professor Orozco proposa treballar amb aquesta comunicació dins de la família i escola, ser conscients del que els nens veuen, i tractar-ho com una nova perspectiva pedagògica. Posa l'exemple de la perspectiva del professor, el qual parteix amb la idea de treballar amb la imatge com un complement en comptes d'utilitzar-la com a instrument. 

A partir d'aquesta idea, podem veure en el nostre propi cas la utilització que hem anat fent d'aquest servei de la imatge per fer-nos una idea de la reflexió pedagògica que hi ha actualment en la nostra societat. Al llarg de les nostres exposicions orals, inclòs també les pròpies explicacions del professorat a classe, hem utilitzat el recurs de la imatge amb presentacions de diapositives de power-point o prezi, intentant donar la informació desde un canal visual i també complementat per vídeos i imatges per tal de transmetre els continguts també esmentats en la explicació. 

Un altre tema, del mateix àmbit, que vam treballar aquell dia va ser la influència dels anuncis publicitaris i els que aquests en ensenyen. Com hem esmentat anteriorment al començament de l'entrada, moltes vegades la televisió ens enganya i manipula a part d'enviar imatges subliminars on s'ensenya una educació errònia i sense fidelitat a una realitat ni valors. Un dels exemples que vam veure a classe va ser l'anunci de la Colònia Barbie on es crea una imatge masclista que s'ensenya als nens.




Com podem veure, hem de treballar aquesta comunicació a l'aula per tal d'ensenya als nens de la importància que agafa aquest mitjà de comunicació com a recurs educatiu, però, que alhora s'ha de ser crític ja que la imatge pot estar donant una idea equivocada.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada